Akustyczne Maty Filcowe marki PLUSFELT

Krótki test skuteczności – Akustyczne Maty Filcowe marki PLUSFELT 


  1. Pomiary przed rozpoczęciem procesu tłumienia.
  • Do testu wybrany został 5 calowy głośnik z membraną celulozową.  Zaaplikowany w prostopadłościennej obudowie 10 litrów wykonanej z 18mm  płyty MDF, szerokość przedniej ścianki 18cm krawędzie zaokrąglone, strojenie zbliżone do FS głośnika. Pomiary zaczęliśmy od obudowy niewytłumionej.


Czerwone:  SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-axis
Niebieskie: SineSweep
.Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik NearField
Czarne: SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField


CSD: Charakterystyka wodospadowa.Wygładzanie 1/12okt. Skala 10ms. Głośnik On-axis bez wytłumienia

  • Nie często zdarza się aby odpowiedź BR tak słabo opadała powyżej częstotliwości strojenia (pasmo powyżej 100Hz) i miała tak wysoko względem charakterystyki przetwarzania zaznaczone rezonanse (piki powyżej 600Hz).  Jest to jednak przykład bardzo częsty w przypadku prostych obudów prostopadłościennych bez licznych wzmocnień wewnątrz.
    W dodatku spójrzmy także na charakterystykę głośnika i  nienaturalne pasmo w zakresie 600-2000Hz. Czy budżetowy ale popularny głośnik jest aż tak niedopracowany?  Może być coś na rzeczy z samym głośnikiem, ale w takim stopniu budzi już obawy – takie rezonanse są słyszalne i raczej nie wpływają pozytywnie na odbiór brzmienia.
  • Więc „O co chodzi?” – przecież jest dużo konstrukcji bez wytłumienia lub z wytłumieniem szczątkowym i nie mają, prawdopodobnie 🙂 ( a raczej mają ale nikt tego nie zmierzył ), takich problemów. Jest jedna odpowiedź: Każdy głośnik i każda jego aplikacja to inna historia i niestety do każdego projektu trzeba podejść indywidualnie. Potrzebna będzie wiedza, ewentualnie wparcie i sprawdzone materiały tłumiące. A reszta już w rękach konstruktora filtracji (zwrotnice głośnikowe).
  • Pomiar NearField wykony został w celu sprawdzenia w jakim stopniu przyczyną rezonansów 600-2000Hz mogą być odbicia od przedniej ścianki kolumny i jej krawędzi. Jak Widać to Fałszywy trop.

  • O efektach wytłumiania – więc zaczynamy tłumić. Na początek wytłumiłem z użyciem MATA FILCOWA AKUSTYCZNA PRASOWANA 22mm / 1m – ścianki górną, tylną i dolną. Zobaczcie efekty.
    Czerwone:  SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-axis bez wytłumienia
    Niebieskie: SineSweep
    .Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-Axis 1 etap wytłumiania
    pomarańczowe: SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField bez wytłumienia
    Błękitne: SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField 1 etap wytłumiania

Efekt wytłumiania etap 1.

  • Rezonanse głośnika 600-2000Hz zniknęły – fale hulające wewnątrz obudowy wpływały negatywnie na częstotliwości.Co widzimy natomiast na odpowiedzi BR – pasmo powyżej częstotliwości rezonansowej pięknie nam się wytłumiło – BR nie będzie już buczał wyższym basem. Rezonanse powyżej 600Hz też nam zaczęły ładnie opadać ale nadal są niepokojące. Co warto wiedzieć – zastosowanie skutecznego materiału tłumiącego – ale na tyle miękkiego aby nie zmniejszał litrażu kolumny obniża też strojenie BR. Obniżenie strojenia układu BR pomoże nam np. kiedy pojawia się problem ze zmieszczeniem rurki w obudowie ze względu na jej długość. Strojenie opadło o 6Hz.
  • Kontynuujemy tłumienie. Dokładamy do wnętrza najbardziej popularny materiał tłumiący, masowo stosowany także w fabrycznych kolumnach wielu producentów – chyba ze względu na jego niską cenę – WATOLINĘ. Ilość użytej watoliny wypełnia niemalże całą komorę kolumny. Zobaczcie efekty.Czerwone:  SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-axis bez wytłumienia
    Niebieskie: SineSweep
    .Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-Axis 1 etap wytłumiania
    pomarańczowe: SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField bez wytłumienia
    Błękitne: SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField 1 etap wytłumiania
    Czarny: SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField dołożona watolina
  • Ktoś widzi efekty? Ja nie widzę. O przepraszam są znaczne w paśmie 10-20 kHz – proszę uwierzyć mi na słowo. Materiał dobry ale do tłumienia tylko wysokich częstotliwości – bezużyteczny w konstrukcjach BR. No to wyjmujemy watolinę i na jej miejsce wkładamy MATA FILCOWA AKUSTYCZNA MIĘKKA 12mm / 1m.
  • Zakleiłem boczne ścianki i jako drugą warstwę – ściankę dolną, BR znajduje się w pobliżu górnej ścianki.Oto efekty:
  • Czerwone:  SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-axis bez wytłumienia
    Niebieskie: SineSweep
    .Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-Axis 1 etap wytłumiania
    Czarny: SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-Axis 2 etap wytłumiania
    pomarańczowe: SineSweep
    .Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField bez wytłumienia

    Błękitne: SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField 1 etap wytłumiania
    Czarny: SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField 2 etap wytłumiania

    CSD: Charakterystyka wodospadowa.Wygładzanie 1/12okt. Skala 10ms. Głośnik On-axis po wytłumieniu
    Odpowiedź Impulsowa.Głośnik On-axis

    Zniekształcenia Harmoniczne.2,3,4,5 i 2-5 Harmoczne. Wygładzanie 1/48okt. Głośnik On-axis

    Efekt wytłumiania Etap 2.

  • Pomiar charakterystyki wodospadowej – efekty wytłumiania widać doskonale. Charakterystyka przetwarzania głośnika – zmiany są już minimalne. Prawdopodobnie osiągnęliśmy optimum głośnika o wartości 44PLN – jest bardzo dobrze. Odpowiedź rurki BR – pięknie nam się wytłumiło pasmo poza pozostałościami rezonansu 600-800Hz. Rezonans został mocno ściszony w stosunku do tego co było na początku i nie wpłynie już znacząco na brzmienie całej kolumny. Strojenie spadło o 4Hz. Materiałem tłumiącym więcej nie zdziałamy bez wpływu na prace BR – reszta w rękach konstruktora filtracji (zwrotnice). Dodatkowo – Pomiary Odpowiedzi Impulsowej Głośnika i Zniekształceń Harmonicznych
  •  Nie zabrania się kopiowania powyższego opracowania. Zabrania się jednak dokonywania jakichkolwiek zmian w tekście i wykresach. Wymagany link zwrotny do strony zap-acoustics.pl

    Adam Zapotoczny
    www.zap-audio.pl
    www.zap-acoustics.pl
  •