Druga część relacji z prac nad „Potworami”
Pierwszy etap projektowania filtracji , strojenia i tłumienia.
1.
Dwa osobne moduły składające się na obudowy zostały skręcone razem. Poprowadzono przewody głośnikowe wewnątrz do głośników i portów. Kolumny zostały uzbrojone w głośniki, i tunele BR wstępnie wystrojone. Teoretycznie ważąca ponad 100kg obudowa w bardzo nieprzyzwoity sposób zmiażdżyła warstwy pianki wytłumiającej położonej także na podłodze. Będą koszty ale także plusy nie było potrzeby w żaden sposób unieruchamiać postumentu – stoi jak kamień.
Jedna kolumna trafiła do pomieszczenia pomiarowego a druga do odsłuchowego 🙂
Kolumny są nadal wewnątrz w żadnym stopniu niewytłumione.
Etap 1 prac w wielkim skrócie polega na sprawdzeniu konstrukcji w dokładnych pomiarach na stałej linii odsłuchu w tym przypadku pomiędzy dwoma Excelami a na wprost Focala w celu zarysowania w głowie konstruktora potrzebnych kroków do wykonania w późniejszych etapach. Etap niezwykle istotny dla zarysu przyszłych podziałów na zwrotnicy i sposobu tłumienia kolumny.
To co zobaczymy poniżej jest tylko % wyrywkiem pomiarów jakie się wykonuje w tym etapie jak i każdym innym.
Potwór w pomieszczeniu pomiarowym
2.
Jako ciekawostkę jako pierwsze pomiary całej konstrukcji.
Wszystkie głośniki niefiltrowane zmierzone w linii odsłuchu z 1m/2,83V. Tak grałaby w pomiarach kolumna gdyby ktoś jej zapomniał przefiltrować :). Pomijamy fakt natychmiastowego spalenia się wysokotonówki i zgodnego zgrania głosników ponieważ pomiary mają być tylko ciekawostka.
– FR ( odpowiedź częstotliwościowa – pasmo przenoszenia) – nie bramkowane . nie wygładzane. 1 pomiar w pełnym paśmie nie łaczony
– HD ( zniekształcenia Harmoniczne ) 2, 3, 4, 5
3.
Pomiary Indywidualne każdej z docelowych dróg ( głośników lub ich pary ). Głośniki niefiltrowane , pomiary wykonane dla stałego miejsca i linii odsłuchu.
Focal – FR niebramkowane i niewygładzane w pełnym pasmie
Focal – HD niebramkowane i wygładzanie 1/96okt
Focal – CSD bramka 24ms i wygładzanie 1/24okt
Focal – TES bramka 24ms
Para Exceli – FR niebramkowane i niewygładzane w pełnym pasmie
Para Exceli – HD niebramkowane i wygładzanie 1/96okt
Para Exceli – CSD bramka 24ms i wygładzanie 1/24okt
Para Exceli – TES bramka 24ms
Para ST305 – FR niebramkowane i niewygładzane w pełnym pasmie
FR – wszystkie głośniki na jednym wykresie. Widzimy doskonale stosunek efektywności poszczególnych sekcji względem siebie w miejscu i linii odsłuchu. Wytrawni konstruktorzy na takim wykresie zobaczą już przewidywaną charakterystykę końcowa ( ale tylko balans tonalny ) 🙂
MI – moduł impedancji sekcji Basowej.
4. Pomijając wszelkie ważne i mniej ważne apsekty wyników pomiarów zwrócę uwagę na jedną rzecz która na pewno zwróciła uwagę większości z was i zastanawiacie się o co chodzi 🙂 :
Pomiary obu sekcji średnio niskotonowej zasilanej Excelami i sub niskotonowej zasilanej Daytonami wykazały podobne anomalie na paśmie przenoszenia szczególnie widoczne ponieważ pomiary są nie bramkowane i nie wygładzane. Skąd się wzieły ?? A znacie takie pojęcie jak „Fale stojące”.
Otóż wyjaśnienie jest bardzo proste ale osobom nie projektującym dużej ilości kolumn mało znane. Każdy kształt wnętrza komory w której pracują głośniki inaczej oddziałuje na „Fale stojące” a co za tym idzie na charakterystykę.
Zapewne większość z Was myśli ze fale stojące to problem jedynie odpowiedzi Częstotliwościowej BR i dźwięków z nich się wydobywających otóż nie. Na tych pomiarach nie ma odpowiedzi BR a anomalie powstałe na charakterystyce to efekt „uderzenia” fal pasożytniczych w tył membrany.
Obie komory w naszej konstrukcji są extremalnie sztywne i mają wewnętrzny kształt idealnego owalu. I własnie dla owalu fale stojące kumulują się tylko dla jednej częstotliwości. Podobnie będzie w kuli. A punkt tej częstotliwości wyznacza wielkość komory :).
Dla przykładu podam przykład nieistotnego głośnika w obudowie o wnętrzu prostokątnym bez wzmocnień.
rezonanse pasożytnicze powstały w 4-5 zbliżonych do Siebie częstotliwościach. Jak się domyślacie inaczej będzie w klinie , inaczej w trójkącie a inaczej w rombie a jeszcze inaczej kiedy wnętrze będzie bardziej złożone.
Jak się z tym walczy ?? Sprawnym i przemyślanym wytłumieniem na bieżąco sprawdzanym i analizowanym na pomiarach ( 2 etap prac )
Dlatego jak ktoś pyta czy wytłumienie jest potrzebne – Tak z reguły jest bardzo potrzebne.
Dlatego jak ktoś pyta dlaczego Ta Biała Tania watolina którą można znaleźć w prawie każdej komercyjnej budżetowej konstrukcji nie działa – odpowiem bo jest Tania 🙂
Dodam jeszcze że wytłumiamy i stroimy kolumny na podstawie pomiarów dokładnie tak samo jak się projektuje filtracje ( zwrotnice ). A nie na słuch !! 🙂 Do zobaczenia w części 3 .